De ce camioanele autonome ar trebui să fie motiv de teamă, nu de bucurie

de: Andrada Bonea
26 04. 2016

Mai multe camioane autonome au făcut un tur prin Europa și au ajuns în Portul Rotterdam. Nicio tehnologie nu va automatiza mai multe locuri de muncă decât aceste camioane, potrivit experților.

Livrarea unui camion din L.A. la New York costă în jur de 4.500 de dolari, iar munca umană reprezintă cam 75% din sumă. Totuși, economia aceasta nu ar fi singurul câștig obținut de pe urma adopției camioanelor autonome. Șoferii sunt restricționați de lege la condusul a maximum 11 ore fără o pauză de opt ore într-o zi. Evident, un camion autonom ar putea merge încontinuu, ceea ce ar dubla eficiența rețelelor de transport, pentru un cost de 25% din cel inițial, potrivit Tech Crunch.

Să începem cu avantajele: dincolo de costurile mai mici și eficiența sporită, ar trebui să luăm în seamă și beneficiile legate de siguranță. Accidentele cu camioane fac mai multe victime într-un an decât fac accidentele aviatice în zeci de ani. De asemenea, în SUA au murit 835 de șoferi de camion, o cifră îngrijorătoare, mai ales prin raportarea la alte ocupații. În plus, postul de șofer de camion nu se numără pe lista celor la care tinerii visează.

Pe de altă parte, tehnologia aceasta ar putea avea și efecte adverse teribile. Fie că ne place, fie că nu, există și oameni care nu au prea multe perspective profesionale, iar postul de șofer de camion reprezintă o variantă. În America, de exemplu, mai mult de 1,6 milioane de oameni lucrează ca șoferi de camion, ceea ce înseamnă că e cel mai comun post în 29 de state și reprezintă 1% din forța de muncă. Pierderea acestui procent ar fi o lovitură imensă dată economiei. De asemenea, ar ceda în timp și stațiile de alimentare, motelurile și alte afaceri care merg mână în mână cu industria.

Demonstrația din Europa confirmă că aceste camioane autonome sunt foarte aproape de a deveni realitate. Încă nu știm dacă ar trebui să ne bucurăm sau să ne temem, pentru că avantajele sunt imense, dar și punctele contra sunt pe măsură. Eficiența în ceea ce privește raportul preț-performanță ar fi de 400%, ceea ce înseamnă că o bună parte din consumatori ar avea toate motivele din lume să se bucure. Pe de altă parte, extrem de mulți oameni ar rămâne șomeri. Un lucru e evident: relația oamenilor cu roboții, inteligențele artificiale și toate elementele care ar amplifica automatizarea locurilor de muncă va continua să oscileze între iubire și ură.